سئو (‏SEO‏)‏ چیست؟ راهنمای کامل سئو آنچه باید بدانید

سئو

چگونه در سال ۲۰۲۱ متخصص سئو شویم؟

سئو چیست؟ در این مقاله درباره سئو صحبت خواهیم کرد و جواب سوال سئو چیست؟ را خواهیم داد. قبل از سئو باید باید بدانیم موتورجستجو چیست؟ و الگوریتم های گوگل چه وظایفی را به عهده دارند؟

موتور جستجو چیست؟

در ابتدا که سایت ها و در واقع وب راه اندازی شد افراد باید آدرس سایت ‏های مختلفی که وجود داشت و بسیار محدود بود را حفظ و یا یادداشت ‏میکردن تا بتوانند از آن ها استفاده کنند . درست مثل تلگرام یا اینستاگرام ‏کنونی که شما باید پیج و آیدی کانال ها را داشته باشید تا بتوانید آن ها ‏را دنبال کنید . اما کم کم این سایت ها اضافه شدند و نیاز بود تا افراد ‏بتوانند موضوعی که دنبال آن میگردند را در تمام سایت ها پیدا کنند.

موتور های جستوجو دقیقا این کار را انجام میدادند ، آن ها ربات ها یا به ‏عبارتی خزنده هایی را برای جستوجوی محتویات سایت ها به سمت سایت ‏ها روانه میکنند و بعد از آنالیز محتویات سایت های مختلف در سرچ های ‏کاربران سایت ها را نشان میدهند و این کار باعث میشود که شما در سرچ ‏خود خیلی سریع به چیزی که میخواهید برسید . ‏

موتور جستجوی گوگل

موتور جستجوی گوگل

موتور جستجوی گوگل

موتور جستوجوی گوگل حرفه ایی ترین و پرکاربر ترین موتور جستوجوی ‏دنیاست که خدمات بسیار گسترده تری را نسبت به سایر رقیبان به ‏کاربران میدهد ، این موتور هم خدمات خاصی را برای کاربران معمولی که ‏به دنبال سرچ های خود هستند میدهد و هم مدیران وب سایتی که ‏میخواهند سایت خود را در این نتایج نمایش دهند.

بی شک دیده شدن ‏در صفحات اول و نتایج اول جستوجوی کاربران کمک زیادی به رشد و در ‏آمد زایی کسب و کار ها می کند. یعنی اگر بتوانید که بدون استفاده از ‏تبلیغات و پرداخت هزینه ماهانه تبلیغات دیده شوید به شدت برای شما ‏سود آورد خواهد بود و موتور های جستوجو کاربران را به رایگان به سایت ‏شما هدایت میکنند . یعنی اگر در نتایج اول دیده شوید بدون اینکه نیاز ‏باشد هیچ هزینه ایی را پرداخت کنید افراد سایت شما و محصولات شما را ‏خواهند دید و میتوانند از آن ها استفاده کنند. ‏

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل

گفتیم دیده شدن در نتایج اول بسیار مهم است زیرا هزینه تبلیغات را به ‏شدت کم میکند و به صورت رایگان کاربران را به سایت شما هدایت ‏میکند . اما در این میان افرادی سودجو تصمیم گرفتند که با فریب موتور ‏های جستوجو مشتریان خود را بیشتر کنند . در این زمان متخصصین ‏گوگل الگوریتم های مختلفی را ارائه دادند که باعث شد تا سایت هایی در ‏نتایج اول باشند که لیاقت آن جایگاه را دارند .

الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم کبوتر، الگوریتم موبایل گدون، الگوریتم ‏Payday Loan‏، ‏الگوریتم Page Layout و … نمونه هایی از این الگوریتم ها هستند که هر کدام وظیفه خاصی را بر ‏عهده دارند . اما این ها الگوریتم هایی هستند که گوگل آن ها را معرفی ‏کرده است و ممکن است گوگل ده ها و شاید صد ها الگوریتم دیگری ‏داشته باشد که اقدام به معرفی آن ها نکرده باشد .

بیاید کمی با لگوریتم های گوگل آشنا شویم:

الکوریتم گوگل پاندا

کاری که الگوریتم پاندا میکرد این بود که جلوی محتوای کپی شده ‏را بگیرد . در واقع بسیاری از سایت ها مطالب خود را از سایت های دیگر ‏کپی و سرقت میکردند و در حالت عادی موتور جستوجو مجبور بود آن ‏محتوا های کپی شده بی کیفیت را به کاربران نمایش دهد . اما الگوریتم ‏پاندا جلوی این کار را گرفت و کسی را برنده و شایسته جایگاه اول دانست ‏که محتوایش اختصاصی و حرفه ایی باشد .

الکوریتم گوگل پنگوئن

کاری که این الگوریتم میکند نظارت بر لینک ها و بک لینک ‏های وب سایت است ، به بک لینک های خوب امتیاز مثبت و به بک لینک ‏های بد امتیاز منفی میدهد.

الکوریتم مرغ مگس خوار گوگل

احتمالا هنگام سرچ خود نمونه کلمات کلیدی را میبینید ‏که گوگل به شما معرفی میکند در واقع این الگوریتم به محتوای شما ‏کاری ندارد و به کلمات کلیدی که در سرچ کاربران است می پردازد .

الکوریتم گوگل کبوتر گوگل

این الگوریتم به این شکل کار میکند که پس از ایندکس شدن ‏سایت شما توسط گوگل ، ربات ها یا به اصطلاح کبوترانی را در سایت قرار ‏میدهد تا وقتی کاربر عبارتی را سرچ میکند این کبوتر ها بودن محتوایی ‏مربوط به آن را پیدا کنند و برای گوگل بفرستند در نتایج جستوجو به ‏کاربر خود نمایش دهد.

الکوریتم گوگل موبایل گدون

کمی از باغ وحش گوگل فاصله بگیریم . موبایل گدون هنوز ‏به طور کامل اجرایی نشده اما بسیار الگوریتم مهمی است و گوگل سعی ‏دارند وب سایت هایی که رسپانسیو نیستند یعنی قابلیت نمایش بر روی ‏موبایل ها و تبلت ها را ندارند از نتایج خود حذف کنند . گوگل حتی سعی ‏میکند تا این نمایش دادن و کار با سایت برای این دسته از کاربران ساده ‏باشد.

الگوریتم Payday Loan‏ گوگل

گفتیم در الگوریتم کبوتر کاربران عبارت یا همان کلمه ‏کلیدی خود را سرچ میکنند و کبوتر بررسی میکند این عبارت در سایت ‏وجود دارد و در صورت وجود آن سایت را به کاربر نمایش میدهد . برخی ‏از این مورد سو استفاده کردند و کلمات کلیدی خود را بسیار زیاد در ‏محتوا تکرار کردند تا بیشتر دیده شوند. در این الگوریتم تکرار زیاد یک ‏کلمه کلیدی به عنوان اسپم شناخته شده و سایت را در نتایج جستوجو ‏حذف میکند.

الگوریتم Page Layout گوگل 

بسیاری از سایت ها برای پرداخت هزینه های خود ، ‏تبلیغاتی را در وب سایتشان قرار میدهند . اما خب خیلی از آن ها بدون ‏اینکه به رضایت کاربران فکر کنند تمام سایت خود را پر از تبلیغات ‏مختلف میکنند . گوگل این گونه سایت ها را بررسی می کند و سعی در ‏حذف آن ها از نتایج جستوجو دارد.

امیدوارم مفهوم و انواع الگوریتم های گوگل را شناخته باشید حالا بیایید ‏کمی در مورد بحث سئو صحبت کنیم . ‏

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو (‏SEO‏) مخفف بهینه سازی موتور جستجو (‏search engine optimization‏) است. ‏در سئو ما تلاش می کنیم تا با شناخت الگوریتم های موتور های جستوجو ‏جایگاه خود در سرچ های مختلف را ارتقا دهیم . سئو قواعد خاصی دارد ‏کسانی که میخواهند در نتایج اول نمایش داده شوند باید به این قوانین ‏احترام بگذارند و آن ها را رعایت کنند.

مهم ترین مولفه در سئو این است ‏که هیچوقت سعی در کلک زدن به موتور های جستوجو را نداشته باشیم . ‏موتور های جستوجوی مختلف به خصوص گوگل متخصصین بسیار ماهری ‏در امر هوش مصنوعی و طراحی الگوریتم دارند که به راحتی میتوانند ‏متوجه کار ما شوند و سایت ما را یک جورایی جریمه کنند .

انواع سئو و روش های آن

سئو وب سایت بخش های مختلفی دارد که به آن نوع های سئو هم ‏میگویند.‏on page seo ، off page seo ‏ و technical seo نمونه هایی از انواع ‏سئو هستند.

در سئو آن پیج سعی میشود تا محتوای داخلی سایت را ‏بررسی کنیم، مثلا کیفیت مقالات سایت، تصاویر وب سایت، لینک دهی ‏و کلا هر چیزی که مربوط به خود سایت باشد.

اما در سئو آف پیج ما از ‏بیرون سایت را بررسی میکنیم برای درک بهتر این موضوع مثلا اگر سایت ‏های دیگر به ما بک لینک بدهند و یا تاثیر شبکه های اجتماعیمان بر ‏جذب کاربر برای وب سایت جز سئو آف پیج هستند.

سئو تکنیکال نیز ‏همان طور که از نامش پیداست به مواردی میپردازد که به صورت تکنیکی ‏و تخصصی تر استفاده می شوند.

مثلا ما در سئو بحثی به نام سایت مپ ‏داریم که کار آن این است که محتوای سایت را دسته کرده و در یک ‏صفحه خیلی ساده در اختیار موتور های جستوجو قرار دهد یا مثلا بحث ‏اسکیما گذاری را داریم که به موتور های جستوجو نشان میدهد یک ‏محتوا دقیقا شامل چه مواردی است ، مثلا به موتور جستوجو میگوید من ‏الان یک فایل کتاب برای کاربرم گذاشته ام یا یک محصول یا یک مقاله ‏برای خواندن.

در انواع سئو دو نوع سئو کلاه سفید و کلاه سیاه و در بعضی موارد کلاه ‏خاکستری هم به چشم میخورد. منظورم از سئو کلاه سفید مجموعه ‏عملکرد هایی هست که از طریق روش های درست سئو وب سایت و ‏همگام با الگوریتم های گوگل پیش میرود و قصد فریب موتور های ‏جستوجو را ندارد.

در سئو کلاه سیاه مجموع عملکرد هایی انجام می شوند ‏که افراد قصد دارند با فریب موتور های جستوجو به سرعت در نتایج دیده ‏شوند . و سئو کلاه خاکستری چیزی بین این دو می باشد.

منابع آموزش سئو

‏برای یادگیری سئو بهترین منابع مطالعه مقاله های این حوزه و همچنین ‏دیدن ویدیو هایی است که زمان خیلی کمی از تدریس و تولید آن ها ‏گذشته است ، سئو علمی به روز است و مباحث آن خیلی زود ممکن ‏است دچار تغییر شوند پس خواندن کتاب ها زیاد به شما کمک نخواهد ‏کرد.


معرفی چند سایت آموزشی سئو

منابع خارجی آموزش سئو

برای یادگیری سئو سایت هایی مثل یودمی ، لیندا و کورسرا بسیار عالی ‏هستند . همچنین یوتیوب به عنوان یک مرجع همیشگی باید مد نظر قرار ‏بگیرد . برای خواندن مقالات این حوزه نیز سعی کنید مقالات سایت ها و ‏تیم هایی را بخوانید که خود سازنده ابزار های کاربردی و تحلیلی سئو ‏هستند . مثلا سازندگان ابزار یو آست سئو وردپرس در وبلاگ خود مدام ‏مطالب به روزی در مورد سئو منتشر خواهند کرد.

منابع فارسی آموزش سئو

در کنار منابع خارجی و انگلیسی زبانی که در اینترنت می‌توانید پیدا کنید، ‏وب سایت‌هایی در وب فارسی هم وجود دارند که با‌ترجمه و تالیف مقالات ‏مختلف درباره سئو در بروز شدن افرادی که توان مطالعه زبان انگلیسی را ‏ندارند و یا سرعت آن پایین است کمک حال بسیار خوبی هستند. در ادامه ‏به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.‏

بهترین سایت های آموزش سئو می توان سایت های: مدیروب، نیوسئو، ‏مدیر، وب سیما،وب سیما آکادمی،وب آینده سئوکار، میزفا، میزبانفا می ‏باشند.‏

سایت مدیر بابک بنیادی

اگر به دنبال انتخاب بهترین دوره جامع آموزش سئو هستید، ما دوره ‏استادی سئو کلاه خاکستری بابک ‏بنیادی را به شما پیشنهاد می دهیم. ‏شما در این دوره جامع با مواردی همچون ابعاد عملیاتی سئو، ساختار ‏‏پروژه های سئو، الزامات ‏SEO‏ در لایه تولید محتوا، عوامل موثر سئو سایت ‏و نکات مهم سئو آشنا خواهید شد.‏

سایت آموزش سئو وب آینده

اگر در زمینه انتخاب دوره جامع آموزش سئو تردید دارید و یا مهارت لازم ‏در این زمینه را نداید، توصیه می ‏کنم در اولین فرصت از مشاوره رایگان ‏وب آینده استفاده کنید.‏

وب آینده یکی از سایت های آموزشی است که در زمینه سئو و آموزش ‏سئو بسیار فعال می باشد و با توجه به اینکه به تازگی وارد عرصه آموزش ‏شده است اما توانسته در کنار سایت های مدیروب، وب سیما، فرین ‏آکادمی، نیوسئو، سئوکار دات کام قرار بگیرد.‏

مدیروب

مدیر وب یک سایت کامل و جماع در مورد کسب وکار اینترنتی یا ‏دیجیتال مارکتینگ می باشد که در زمینه آموزش سئو در کنار سایت وب ‏آینده نیز به صورت حرفه ای فعالیت دارد.‏

متخصص سئو

بسیاری از افراد زمانی که با مبحث سئو آشنا میشوند تصمیم میگیرند تا ‏این علم را یاد گرفته و به عنوان متخصص از در آمد بسیار خوبی که ‏میتوانند داشته باشند بهره مند شوند. اما موضوع مهم این است که چگونه ‏میتوان به یک متخصص حرفه ایی سئو تبدیل شد؟

در ادامه این مقاله به شما ‏میگوییم که چگونه میتوانید متخصص سئو شوید.

در ابزار های گوگل حرفه ایی شوید

مسئله مهم این است که شما میخواهید در موتور های جستوجو در ‏بالاترین سطح باشید پس باید در ابزار هایی که خود این موتور ها به شما ‏ارائه میدهند مهارت کافی به دست آورید .

شما باید به سیستم های گوگل آنالیتیکس ، گوگل وبمستر تولز ،گوگل ‏ترند ، گوگل ادز و حتی به برخی سیستم های دیگر مثل گوگل تگ ‏منیجر نیز تسلط داشته باشید و بتوانید از این ابزار ها استفاده کنید . بی ‏شک یکی از معیار هایی که سئو کاران را متفاوت از یکدیگر میکند همین ‏مهارت بالاتر در ابزار های گوگل است . پس به اندازه کافی برای این ‏موضوع وقت بگذارید و به طور کامل بر این مباحث مسلط شوید .

تولید محتوای حرفه ایی را جدی بگیرید

یکی دیگر از موضوعات مهم که شاه راه اصلی موفقیت در سئو وب سایت ‏است تولید محتواست ، این موضوع تا اندازه ایی مهم است که سئو کاران ‏همیشه عبارت محتوا پادشاه است را به کار میبرند و باور دارند که بقیه ‏فرایند های سئو در اصل برای موفقیت در دیدن شدن بیشتر محتواست .

محتوا های جامع و مسلط بودن بر انواع محتوا و همین طور استفاده از ‏کلمات کلیدی مناسب و موضوعات مناسب میتواند هزینه های شما را به ‏شدت کاهش داده و در آمد شما را به شکلی باور نکردنی افزایش دهد .

تولید محتوا همچنین به شما کمک میکند تا رنکدهی سایت خود را بالا ‏برده و برقیمت و ارزش سایت خود اضافه کنید . در زمان خرید یا فروش ‏یک وب سایت یکی از مهم ترین مقوله ها محتوایی است که یک وب ‏سایت دارد . شما یک فروشگاه به شدت زیبا را در نظر بگیرید که ‏محصولات نامرتبط و با تعداد کمی درون آن وجود دارند . هر چقدر هم ‏این فروشگاه زیبا باشد باز هم نمیتواند توقع فروش زیادی داشته باشد . ‏دقیقا این موضوع برای وب سایت های اینترنتی و فروشگاه های مجازی ‏نیز صدق میکند .

لینک دهی داخلی و خارجی

یکی از مباحث مهم دیگری که باید در آن حرفه ایی باشد ساخت لینک و ‏نحوه لینک دهی و آشنایی کامل با این مبحث است. این موضوع بسیار با ‏اهمیت است زیرا دقیقا موضوع نابودی یا موفقیت وب سایت شما را بررسی ‏میکند. اگر اشتباه کنید همین لینک دهی نه تنها سودی برای شما ندارد ‏که باعث میشود به طور کلی سئو و فروش خود را از دست بدهید.

تکنیک ها و نکات بسیار مهمی در مورد لینک دهی وجود دارد که یک ‏سئو کار حرفه ایی باید تمام آن ها را شناخته و بتواند به این سوال پاسخ ‏دهد که چرا لینک دهی باعث بهبود سئو وب سایت من میشود ؟ زمانی ‏که بتوانید درک کنید چرا لینک دهی روی بهبود سئو شما تاثیر دارد ‏میتوانید جلوی بسیاری از اشتباهات را بگیرید .

ترکیب لینک های داخلی و خارجی با یک محتوای حرفه ایی میتواند ‏فوق العاده باشد ، زمانی که میخواهید در یک کلمه کلیدی خاص جایگاه ‏بالایی پیدا کنید میتوانید یک مقاله و محتوای جامع بنویسید و از سایر ‏مقاله های مرتبط به این مقاله لینک داخلی دهید.

ربات ها و خزنده های ‏موتور های جستوجو به این نتیجه خواهند رسید که این محتوا باید خیلی ‏سریع دیده شود و معمولا به این گونه محتوا ها، محتوا های شاخص ‏میگویند. البته اشتباه نکنید تمامی مقالات میتوانند لینک دهی داخلی ‏داشته باشند ولی شاخص نباشند . شاخص بودن محتوا ترکیبی از یک ‏سری ویژگی هایی است که یک محتوا میتواند داشته باشد که یکی از ‏آنها لینک دهی است.

‏ اگر وب سایت های با ارزش در نزد گوگل به شما لینک یا بهتر بگوییم بک ‏لینک دهند ، گوگل به این موضوع اینگونه نگاه میکند که وقتی وب سایت ‏های قدرتمندی دارند این وب سایت را تایید میکنند و به آن لینک ‏میدهند پس باید جایگاه بالاتری داشته باشد و برعکس اگر وب سایت ‏های ضعیفی به شما لینک دهند گوگل شما را جدی نمیگیرد و این دقیقا ‏نقطه ایی است که لینک دهی میتواند به ضرر شما باشند . مهم ترین ‏مسئله این است که هیچ وقت نخواهید موتور های جستوجو را فریب ‏دهید.

سرعت وب سایت

یکی دیگر از مهارت هایی که باید در آن بی نظیر باشید این است که زمان ‏لود و باز شدن یک وب سایت را به حداقل مقدار ممکن کاهش دهید . این ‏موضوع یکی از مهم ترین موارد در بهینه سازی وب سایت است . شما باید ‏حجم وب سایت را کم کنید و قدرت سرور ها را بالا ببرید و این ها را به ‏شکلی پیکربندی کنید که هیچ مشکلی برای سایت به وجود نیاید و ‏سرعت آن افزایش یابد . برای حرفه ایی شدن در این مورد ابزار های بسیار ‏جالبی وجود دارد که به شما کمک خواهند کرد پس نگران نباشید.

زمانی که سرعت وب سایت شما بالا تر باشد علاوه بر گوگل و موتور های ‏جستوجو ، کاربران شما نیز لذت بیشتری خواهند برد و این کار به فروش ‏و رسیدن به در آمدی بهتر را برای شما هموار تر میکند . همچنین این ‏موضوع میتواند رقبای شما را نیز کنار بزند ، خودش شما از اپلیکیشن یا ‏وب سایتی استفاده میکنید که به سرعت اجرا میشود یا وب سایتی که ‏چند ثانیه باید منتظر باشید تا باز شود ؟

‏ اسکیما چیست و چرا مهم است؟

اسکیما یک جورایی یک زبان است که بهتر با موتور های جستوجو ‏صحبت میکند . فرض کنید میخواهید به موتور های جستوجو بگویید که ‏محتوای شما یک موزیک است یا یک مقاله یا اصلا یک محصول ‏فروشگاهی است .

اسکیما به شما کمک میکند سایت خود را نشانه گذاری کنید تا موتور ‏های جستوجو درک بهتری از آن پیدا کنند . شما حتی مشخص کنید که ‏تاریخ منتشر شدن مقاله یا نویسنده آن کیست و گوگل همه این ها را به ‏خوبی درک میکند و آن ها را با یک متن ساده اشتباه نمیگیرد .با این کار ‏گوگل در زمان نمایش وب سایت شما در صفحات جستوجو نیز تمایزی را ‏قرار میدهد و اطلاعات بیشتر و به شکل صحیح تری را به مخاطب شما ‏عرضه میکند .

سئوی تکنیکال را جدی بگیرید

یکی از مباحث مهم سئو تکنیکال است یعنی فرایند هایی که بیشتر حالت ‏تکنیکی دارند . مثلا یک تکه کد در وب سایت شما میتواند به خزنده های ‏گوگل بگوید که این وب سایت را بررسی نکنید و همین مورد میتواند وب ‏سایت شما و زحمات دیگرتان را هدر دهد . یا اینکه میتواند لیست ‏محصولات و مقالات را راحت تر در دسترس این خزنده ها قرار دهد تا آنها ‏سریع مطالب شما رو به صفحهات سرچ کاربران اضافه کنند .

مباحثی مثلا سایت مپ، ربات تی ا کس تی، اچ تی اکسز و … در سئو ‏تکنیکال بررسی میشوند .

شبکه های اجتماعی راهی ساده و عالی.

اگر میخواهید در سئو روز به روز پیشرفت کنید و در آمد بیشتری داشته ‏باشید باید به شدت شبکه های اجتماعی خود را با وب سایت هماهنگ ‏کنید . در نظر موتور های جستوجو و حتی واقعیت یک کسب کار اینگونه ‏است که شما فقط به وب سایت توجه نمیکنید و همزمان شبکه های ‏اجتماعی خود را نیز قدرتمند کرده و با وب سایتتان هماهنگ میکنید .

یکی دیگر از راه های موفقیت و کسب درآمد بیشتر این است که مخاطبان ‏شبکه های اجتماعیتان را به سایتتان هدایت کنید تا از شما خرید کنند یا ‏برعکس از وب سایتتان آن ها را به شبکه های اجتماعیتان هدایت کنید تا ‏همیشه آن ها را در دسترس خود داشته باشید.

انگیزه و پشت کار داشته باشید.

شاید کمتر کسی به این موضوع اهمیت دهد اما در واقع برای سئو کار ‏حرفه ایی شدن باید انرژی زیادی را صرف کنید و مدام مطالعه داشته ‏باشید و روش ها و ترفند های مختلف را برای بهتر شدن تست کنید . هر ‏چقدر بیشتر کار کنید و این کار هوشمندانه تر باشد قطعا جیبتان پر پول ‏تر و کسب و کارتتان پر رونق تر است .

اگر انگیزه شروع ندارید باید مدام به بهترین شدن فکر کنید . سئو به ما ‏می آموزد که جایگاه اول و دوم بسیار با هم تفاوت دارند اگر شما در ‏جایگاه اول باشید اکثر توجهات به سمت شما خواهد بود ، توجه بیشتر ، ‏ثروت و محبوبیت بیشتری به همراه دارد . سئو همچنین به ما می آموزد ‏نیاز نیست در همه چیز بهترین باشید فقط باید سعی کنید حتی در یک ‏مورد کوچک هم که شده بهترین خودتان باشید و جایگاه اول را کسب ‏کنید . سئو می آموزد که در یک مورد بهترین بودن بهتر از این است که ‏در ده ها مورد در رده های پایینی باشید . ‏

5/5 - (3 امتیاز)

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

حمید دلستان وب‌سایت
دانش‌آموختهٔ کارشناسی حسابداری و فعال در زمینهٔ تولید محتوا و طراحی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *