روانشناسی رنگ‌ها در خرید لوازم جانبی و اکسسوری موبایل و ساعت‌های هوشمند

The psychology of colors in buying accessories

از آن‌جایی که چشم ما توانایی تشخیص رنگ‌های مختلف را دارد پس رنگ‌ها از ابتدای بشریت جزئی از زندگی ما بوده‌اند. وجود هر رنگی شناختی از محیط را به ما می‌دهد. مثلا اگر در جاده رانندگی می‌کنید و در دوردست رنگ سبز ببینید احتمالا حدس می‌زنید جنگل، باغ یا چیزی شبیه به این‌ها در آن‌جا وجود دارد. پس هر رنگی در ناخودآگاه ما چیزی را تداعی می‌کند که شاید خیلی اوقات این‌قدرها هم واضح نباشد. به همین خاطر است که روانشناس‌ها به تاثیر رنگ‌ها روی ما می‌پردازند. به این شکل می‌توانیم رنگ‌های مناسب‌تری برای خانه، محل کار، لباس و یا دیگر وسایلمان انتخاب کنیم. از طرف دیگر این روانشناسی رنگ‌ها در مورد ما هم چیزهایی می‌گوید. در واقع حالا رنگ‌ها یکی از معیارهای سنجش شخصیت افراد به‌حساب می‌آیند. کمی به خود و اطرافیانتان دقت کنید. بعضی رنگ‌ها را بیشتر در وسایلتان نمی‌بینید؟ وقتی می‌خواهید لباس یا وسیله‌ای بخرید رنگ خاصی برایتان الویت ندارد؟ به نظرتان این مربوط به ویژگی‌های شخصیتی شما نیست؟ حالا فکر می‌کنید افراد آرام بیشتر به کدام رنگ‌ها علاقه دارند؟ رنگ زرد انتخاب چه کسانی است؟ اگر می‌خواهید جواب این سوال‌ها را بدانید با ما همراه باشید.

رنگ‌ها را به‌طور کلی به سه دسته‌ی گرم، ‌سرد و خنثی می‌توان تقسیم کرد. رنگ‌هایی مثل آبی و سبز جز رنگ‌های سرد‌اند. احساس آرامش ایجاد می‌کنند و کمی هم حس غم و ناراحتی را منتقل می‌کنند.

رنگ‌هایی مثل قرمز،‌ نارنجی و زرد در دسته‌ی رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها حسی از شور و هیجان را منتقل می‌کنند و در کنارش می‌توانند باعث بروز یا نشانه‌ی پرخاشگری هم باشند.

در آخر رنگ‌‌هایی مثل سفید و مشکی هم خنثی محسوب می‌شوند.

احتمالا کنجکاو شده‌اید تا بیشتر در مورد این رنگ‌ها بدانید. شاید بتوانید بهتر خودتان یا افرادی که می‌بینید را بشناسید.

قاب رنگی گوشی

روانشناسی رنگ‌ها در خرید لوازم جانبی و نمونه قاب رنگی گوشی

خواه ناخواه وقتی برای اولین بار کسی را می‌بینیم اولین برداشت ما از شخصیت فرد به ظاهرش مربوط می‌شود. ظاهر فقط لباس‌هایی که می‌پوشیم نیست. امروزه وسایل تکنولوژیک زیادی هستند که با خودمان حمل می‌کنیم. گوشی‌های موبایل، هندزفری، ساعت‌های هوشمند از جمله این وسایل‌اند. شاید چند سال قبل‌تر این موضوع حداقل در مورد این وسایل مصداق ندشت چون در رنگ‌های محدودی عرضه می‌شدند. اما حالا شما ده‌ها انتخاب مختلف برای رنگ بند ساعت هوشمند دارید. می‌توانید قاب موبایلتان را از بین هزاران مدل مختلف انتخاب کنید که رنگ و جنس و طرح‌های متفاوتی دارند. قطعا شما هم مثل هر کسی برای انتخاب این‌ها معیارهایی دارید. قطعا این معیار‌ها براساس شخصیت هرکس متفاوت است. واضح است که هر انتخاب شما چیزی در موردتان می‌گوید.

حالا به‌نظرتان انتخاب هر کدام از این رنگ‌ها در مورد شما یا اطرافیانتان چه می‌گوید؟

آبی

رنگی‌ست که با خود آرامش می‌آورد. رنگ مورد علاقه‌ی بسیاری افراد در سراسر دنیا آبی‌ست. رنگ آبی باعث می‌شود بدن مواد شیمیایی آرامش‌بخش تولید کند. پس اگر معمولا برای موبایل‌هایتان قاب آبی می‌گیرید یا ترجیح می‌دهید بند ساعت هوشمندتان آبی باشد، احتمالا فردی احساساتی و صلح‌جو هستید. البته رنگ آبی احساس سرما القا می‌کند. برای فضاهای آفتاب‌گیر هم از این رنگ استفاده می‌شود تا فضا متعادل شود. برای کسانی که استرس و فشار عصبی دارند هم رنگ آبی مناسب است. می‌تواند تعداد تنفس و ضربان قلبتان را کاهش دهد. با استفاده از رنگ آبی می‌توانید هوش هیجانی و احساسات خودتان را کنترل کنید. پس اگر تحت فشار عصبی هستید، می‌توانید سراغ رنگ‌های آبی بروید. افرادی که از آبی استفاده می‌کنند ظاهری آرام دارند و برای دیگران احترام زیادی قائل‌اند. پشتکار زیادی دارند. به تنهایی علاقه‌مندند و برای هر کاری هم قواعد معینی دارند.

سبز

سبز رنگ آرامش است. به‌همین دلیل در مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. در مکان‌های درمانی سبز بیشترین کاربرد را در دکوراسیون دارد. فراموش نکنید که فضای سبز، ‌جنگل و باغچه چقدر در ما احساس آرامش به‌وجود می‌آورند. پس اگر رنگ مورد علاقه‌تان برای خرید لوازم جانبی موبایل سبز است؛ فردی التیام‌بخش هستید. شخصی مثبت‌اندیش هستید که گوش‌ شنوای خوبی برای دوستانتان دارید. رنگ سبز مظهر طبیعت، نشاط‌آور و شادی‌بخش است. اگر دوست دارید وسایلی که همیشه استفاده می‌کنید سبز باشد، شما بسیار کنجکاوید و برای خودتان ارزش زیادی قائلید و با مشکلات سرسختانه مبارزه می‌کنید.

بنفش

بنفش را نماد احترام و دانایی می‌دانند. اگر همیشه دنبال وسایل بنفش برای موبایلتان می‌گردید فردی جسور و باهوش هستید. بنفش رنگی معنوی‌ست پس اگر در آینده معنوی‌تر شدید اصلا تعجب نکنید. افرادی که به بنفش علاقه دارند کمی کله‌شق هستند و قبل از دیگران به خودشان توجه می‌کنند. البته اگر کسی را دیدید که انتخاب اولش بنفش است می‌توانید حدس بزنید که زیاد فرد منظمی نیست.

به سه رنگ مهم از رنگ‌های سرد اشاره کردیم و حالا سراغ معروف‌ترین رنگ‌های گرم می‌رویم.

قرمز

بند قرمز ساعت هوشمند در روانشناسی رنگ‌ها در خرید لوازم جانبی

ناگفته همه‌مان قرمز را رنگ شور و انرژی می‌دانیم. قرمز نماد عشق، هیجان، افراط و نیرو است. این رنگ ضربان قلب را بالا می‌برد و می‌تواند باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه هم بشود. قرمز شما را یاد خون و آتش نمی‌اندازد؟ این تا حدی همه‌چیز را مشخص می‌کند. اگر جذب رنگ قرمز می‌شوید احتمالا فعال، شجاع، سرکش و کمی عجول هستید. طرفداران این رنگ معمولا خسته نمی‌شوند و زودجوش هستند. اما از طرف دیگر آن‌ها زود عصبانی می‌شوند و قضاوت می‌کنند.

زرد

رنگ روشنی و شادی است، درست مثل خورشید. زرد باعث افزایش تمرکز می‌شود. البته رنگی‌ست که دیگران را جذب می‌کند. اگر می‌خواهید توجه دیگران را جلب کنید رنگ‌های گرم را انتخاب کنید. از بین رنگ‌های گرم هم زرد بیشتر از همه باعث جلب توجه می‌شود. اگر دوستی دارید که همیشه اکسسوری‌های زرد برای موبایلش می‌گیرد احتمالا او بلند‌پرواز و عاشق پیشرفت است. زرد اعتماد‌به‌نفس را هم افزایش می‌دهد.

روانشناسی رنگ‌ها در خرید لوازم جانبی| نارنجی

اگر خوش خلق، صادق و فداکارید احتمالا نارنجی هم دوست دارید. نارنجی باعث سلامتی بیشتر می‌شود و افرادی که از این رنگ استفاده می‌کنند فداکار و اجتماعی‌اند با این حال نفوذ در آن‌ها سخت است. مثبت‌اندیشی هم از دیگر ویژگی‌های علاقه‌مندان به رنگ نارنجی‌ است.

شاید هم بیشتر از همه رنگ‌های خنثی را ترجیح می‌دهید. افراد زیادی این رنگ‌ها را ترجیح می‌دهند. با این‌که امروز اکسسوری‌های زیادی در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند،‌ هنوز هم خیلی‌ها رنگ‌هایی مثل سفید و مشکی را ترجیح می‌دهند.

روانشناسی رنگ‌ها در خرید لوازم جانبی | سفید

همیشه یادآور پاکیزگی و بی‌گناهی است. برای همین در بیمارستان‌ها و برای محصولات بهداشتی همیشه از رنگ سفید استفاده می‌کنند. در مراسم‌های مذهبی مختلفی هم از لباس سفید استفاده می‌شود. افراد خلاق که صلح و آرامش را بیشتر از هرچیزی دوست دارند به این رنگ تمایل زیادی نشان می‌دهند. البته رنگ سفید به‌خوبی با همه‌چیز هماهنگ می‌شود. اگر دوستی دارید که همیشه اکسسوری سفید می‌خرد، خوشحال باشید چون او فردی آرام است و شنونده‌ی خوبی برای حرف‌هایتان است.

مشکی

رنگ قدرت و سلطه سیاه است. کمتر کسی است که اصلا به سیاه علاقه‌ای نداشته باشد. اکثر موبایل‌ها و اکسسوری‌هایشان و دیگر وسایل الکترونیک در رنگ سیاه تولید می‌شوند. رنگ سیاه معمولا حس گران‌قیمت بودن وسیله را هم منتقل می‌کند. افرادی که از اکسسوری‌ها و وسایل سیاه بیشتر استفاده می‌کنند علاقه‌ای به خودنمایی ندارند. کمی مرموزاند و از مرموز به‌نظر رسیدن هم خوششان می‌آید. سیاه نشانه‌ی ناامیدی و عزاداری نیست بلکه نشانه‌ی خوش‌ذوقی و ظرافت‌طبع است.

رنگ‌ها می‌توانند عوامل تعیین‌کننده‌ای در رفتار ما باشند. به‌همین دلیل در مکان‌های مختلف یا برای نماد‌ها و نشانه‌های خاص رنگ‌های مشخصی در نظر گرفته می‌شود.

وسایل الکترونیک مثل موبایل و اکسسوری‌های آن‌ها چیز‌هایی‌اند که همیشه همراه داریم. رنگ‌هایی که معمولا برای آن‌ها استفاده می‌کنیم، می‌توانند چیزهایی در مورد شخصیت ما هم بگویند. برای اطلاعات بیشتر راهنمای خرید لوازم جانبی ساعت هوشمند را بخوانید تا اطلاعات کامل‌تری در این زمینه کسب کنید.

چقدر این مقاله برای شما مفید بود؟ از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

حمید دلستان وب‌سایت
دانش‌آموختهٔ کارشناسی حسابداری و فعال در زمینهٔ تولید محتوا و طراحی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *