پرورش مرغ بومی (محلی) با سرمایه کم و سود فراوان

پرورش مرغ بومی (محلی) با سود فراوان و سرمایه کم

با کمترین هزینه و وقت ، بیشترین درآمد را با پرورش مرغ بومی کسب کنید و میلیونر شوید!!! با داشتن کمترین امکانات و هزینه درآمدی باور نکردنی داشته باشید!

امروزه با هزینه های بالایی که در جابه جایی به محل کار وجود دارد و صرف نکردن درآمد، کسب و کارهای خانگی طرفداران بسیاری پیدا کرده که یکی از پر درآمدترین آن ها و کم دغدغه ترین ، پرورش مرغ بومی است.

پرورش مرغ محلی از همه نظر دارای صرفه اقتصادی زیادی است و با توجه به بازار متلاطم ایران، دستخوش کمترین تغییر نخواهد شد. این در حالیست که طیور صنعتی با نوسانات قیمت، هزینه های زیادی را متضرر می‌شوند و ضررهای مداوم ، مرغداری های صنعتی را به تعطیلی می کشاند.

درآمد میلیونی با صرف کمترین هزینه با پرورش مرغ بومی یا همان مرغ محلی

برخلاف مرغداری های صنعتی که باید تمامی تجهیزات مدرن باشند در پرورش مرغ بومی میتوان با استفاده از کمی استعداد و بدون هیچگونه تجهیزات مدرن نیز به کار خود ادامه داد. اگرچه با استفاده از تجهیزات مدرن به سود بیشتری حاصل می شود ولی با به کار بردن کمی استعداد می توان با استفاده از وسایل و ابزاری ساده، وسایل مورد نیاز مثل لانه تخم گذاری ، آبخوری ، دان خوری و … را ساخت.

مزایای پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی دارای سود بیشتری است چون مرغ بومی نسبت به مرغ صنعتی در برابر تغییرات دمای هوا و بیماری های مختلف مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

پرورش مرغ بومی نسبت به مرغ صنعتی همواره دارای تلفات کمتری بوده است.

در بحث سودآوری پرورش نوع طیور، بیشترین موردی که مورد بررسی قرار می گیرد میزان تلفات است. اگرچه تلفات اجتناب ناپذیر است ولی با رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسیون می‌توان میزان تلفات را به حداقل رساند.

پرورش مرغ بومی در خانه خوب یا بد؟!!!

معایب پرورش مرغ بومی

عدم توجه به بیماری ها

یکی از معایب اصلی پرورش جوجه های خانگی جدی نگرفتن بیماری هاست. معمولاً پرورش دهندگان هیچ اقدامی برای پیشگیری از بیماری ها انجام نمی دهند. به عنوان مثال، اگر یک جوجه سرما بخورد یا به بیماری نیوکاسل مبتلا شود، ممکن است جوجه های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. موارد این گونه در پرورش جوجه های اهلی کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

عدم رعایت اصول بهداشتی

یکی دیگر از معایب پرورش جوجه های خانگی عدم رعایت بهداشت است. برای این نوع پرورش معمولاً به جای قفس از زمین استفاده می کنند. پرندگانی که روی بستر پرورش می یابند قطعا نیاز به مراقبت بیشتری دارند، زیرا تمیز کردن بستر دشوارتر از تمیز کردن قفس خواهد بود. توصیه می کنیم در پرورش خود از قفس مرغ استفاده کنید تا به دلیل بی توجهی به بهداشت کار ضرر و زیان نداشته باشد.

آیا امکان پرورش مرغ بومی در خانه نیز وجود دارد؟

همواره این مورد سوال بوده که با توجه به اینکه طبیعته مرغ محلی برای حضور در فضاهای باز است، با نگهداشتن آن در منزل مشکلی ایجاد می شود یا خیر؟ که باید گفت خیر. هیچ مشکلی برای مرغ محلی و جوجه محلی بوجود  نمی آید ولی با سرو صدای خود و بوی نامطبوعی که دارد، می‌تواند برای دیگران ایجاد مزاحمت کند.

همچنین علاوه بر اینکه می توان مرغ بومی و مرغ محلی و جوجه محلی را درخانه پرورش داد، می توان از اضافات غذا و سبزیجات به عنوان غذای مرغ محلی استفاده کرد.

آیا امکان پرورش مرغ بومی در خانه نیز وجود دارد؟

آیا امکان پرورش مرغ بومی در خانه نیز وجود دارد؟,پرورش مرغ بومی در خانه

مکان پیشنهادی ما به شما برای پرورش مرغ بومی ، منطقه روستایی

اگر قصد ایجاد مرغداری را دارید، توصیه ما به شما ایجاد مرغداری در یک منطقه روستایی است، زیرا هم از نظر هزینه اجاره مکان میزان ،کمی سرمایه صرف میکنید و هم از نظر خاک و تغذیه مرغ بومی می توان از اضافات کشاورزی و باغداری روستاییان استفاده نمود.

جهت تجهیز یک  واحد پرورش مرغ بومی بین ۴,۵ تا ۶‌میلیون تومان سرمایه نیاز است.

پس از دوره اول، سود خالص تقریبا صد درصد می‌ شود.

7گام مهم در پرورش مرغ محلی ،جوجه محلی

با بیان این 7مرحله میتوانید دید بازتر و بهتری نسبت به پرورش مرغ بومی، پرورش محلی و پرورش جوجه محلی پیدا کنید و عزم تان را برای ایجاد مرغداری جزم کنید.

به طور خلاصه:

  • در اولین قدم میزان سرمایه را تعیین کنید.
  • در دومین قدم ، محل پرورش را فراهم کنید.
  • در سومین گام ، تجهیزات و لوازم مورد نیاز مرغداری را بسازید یا خریداری کنید.
  • چهارمین مرحله پاک کردن محیط مد نظر جهت ایجاد مرغداری از ویروس با مواد ضد عفونی کننده است.
  • پنجمین گام خرید جوجه محلی یا مرغ محلی سالم است که مهمترین گام در ایجاد مرغداری می باشد زیرا با خریداری حتی یک مرغ مریض یک شبه تمام سرمایه خود را از دست می دهید.
  • ششمین مرحله آغاز کار پرورش مرغ بومی و مرغ محلی و جوجه محلی. ( تغذیه ، بهداشت، واکسیناسیون و اعمال مدیریتی)
  • هفتمین گام و شیرین ترین مرحله یعنی بخش مالی و فروش محصولات است. ( برداشت محصول و مزد تلاش)

توجیه اقتصادی طرح پرورش مرغ بومی ،مرغ محلی ،جوجه محلی

۱ – جهت راه اندازی پرورش مرغ ، هدف گذاری و پیش بینی سرمایه انجام دهید

جهت راه اندازی و آغاز به کار پرورش مرغ بومی ، بدون اینکه درحین این کسب و کار به مشکل بر بخورید و بیشترین سود را نیز کسب کنید، ابتدا باید میزان سرمایه خود را برآورد کرده و این موضوع به این مورد وابسته است که شما بخواهید پرورش مرغ بومی را با چه تعدادی مرغ میخواهید خود را آغاز کنید.

۲ – ایجاد محل پرورش مرغ‌های بومی

اینکه چه محلی با چه ابعادی جهت پروش مرغ بومی و جوجه محلی مناسب است به تعداد مرغی که جهت پرورش میخواهید خریداری کنید بستگی دارد. همچنین می‌توان از حیاط منازل و یا باغ های روستای مد نظر و… جهت نگهداری استفاده کرد.

۳ – تجهیز کردن مرغداری به وسایل مورد نیاز پرورش مرغ بومی (ساخت تجهیزات با وسایل ساده )

از ابتدایی ترین تجهیزات مرغداری می‌توان لانه تخم گذاری جهت اینکه مرغ ها در آن تخم بگذارند نام برد.

از ساده‌ترین وسایل می توان برای ایجاد لانه تخم گذاری استفاده نمود.

از وسایلی همچون جعبه های چوبی و سبد های میوه و کارتن که پوشیده از کاه یا پوشال شده اند جهت تخم گذاری مرغ ها استفاده کنید. مرغ ها علاقه زیادی به تخمگذاری در چنین مکان هایی دارند. جهت استفاده جعبه ها یا سبدها را دور تا دور سالن پرورش مرغ بچینید و برای جلوگیری از وارونه شدن بهم ببندید و توجه داشته باشید که برای جلوگیری از گردو غبار پوشال ها درشت باشند و خاک نداشته باشند. به این ترتیب با کمترین امکانات از بهترین تجهیزات برای پرورش مرغ بومی استفاده کرده اید.

همچنین برای دانخوری نیز میتوانید از موارد مشابه مورد بالا با کمی خلاقیت استفاده کنید.

آبخوری نیز مورد قابل توجهی است که با برش دبه آب به شکل آبخوری طیور، با صرف کمترین هزینه می توان بهترین ابزار را استفاده کرد.

۴ – رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی کردن محل نگهداری مرغ ها

جهت پرورش مرغ بومی یا مرغ محلی و جوجه محلی باید تمامی نکات بهداشتی را اعم از ضدعفونی کردن محیط و سایر موارد با دقت هرچه تمام تر و وسواس زیاد انجام شود تا در مراحل بعدی به مشکل بر نخوردید. مرحله ضد عفونی سازی سالن ها گرچه هزینه هنگفتی نمی خواهد اما اگر به دقت انجام نشود به قیمت کل سرمایه تان تمام می شود.

سالنی که جهت راه اندازی پرورش مرغ در نظر گرفته اید باید طی 24تا 48 ساعت قبل از خرید مرغ و جوجه محلی و ورود آنها به سالن با مواد مخصوص به بهترین نحو ممکن ضد عفونی شده و گندزدایی شود تا تلفاتی در بر نداشته باشید.

۵ – خریداری مرغ بومی یا جوجه محلی سالم جهت ورود به محل پرورش مرغ بومی

بهترین کار هنگام خرید مرغ بومی این است که از محلی مطمئن که تمامی اصول بهداشتی اعم از واکسناسیون و ضد عفونی محیط در آن انجام شود، خرید صورت گیرد و هم اینکه از مکان های متفاوت خرید انجام نشود زیرا ورود به محیط جدید به معنای رویارویی با ویروس ها و آلودگی های جدید است. مورد بعدی که جهت بالا بردن سود در هنگام خرید خوبست به آن توجه شود این است که مرغ اصلاح نژاد شده با تولید بالاتری بخرید زیرا به ازای هر ۵ درصد که در تولید افزایش داشته باشید ، در پایان هر ماه ۳۰۰ هزار تومان سود بیشتری کسب خواهید کرد.

۶ – آغاز کار پرورش مرغ محلی

آغاز کار پرورش مرغ همراه است با برنامه های مدیریت شده مناسب اعم از غذا دادن در زمان مناسب به مرغ ها و جوجه ها ، تعبیه میزان آب کافی در سالن، جمع آوری تخم مرغ ها در ساعت معین ،واکسیناسیون ، رعایت اصول بهداشتی و انجام سایر کارهای روزمره مرغداری.

۷ – گام آخر یا همان فروش محصولات و بخش مالی پرورش مرغ محلی

استراتژی شما در فروش محصولات نقش اساسی و مهمی در سود شما دارد که انتخاب خریدار مناسب میتواند از 300هزار تومان تا یک میلیون تومان برای شما سود بیشتری به ارمغان آورد که ما توصیه می کنیم واسطه ها و دلال ها را هنگام فروش محصولات خود حذف کنید.

4.5/5 - (6 امتیاز)

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

حمید دلستان وب‌سایت
دانش‌آموختهٔ کارشناسی حسابداری و فعال در زمینهٔ تولید محتوا و طراحی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *